zpět

Jak sedět u počítače, vyvarujete se zdravotních rizik

Jak bychom si mohli ublížit prostým sezením před svítícím monitorem? Bohužel těch potíží je celá řada. Přicházejí pomalu a plíživě, je tedy vhodné předcházet jim, aby pak neznepříjemňovaly náš život.

Cizí slovo „ergonomie“

Ač se to nezdá, existuje celá věda o tom, jak správně používat nástroje a přístrojetak, abychom měli pocit, co nejvyššího komfortu a hlavně si nezpůsobili jejich používáním újmu na zdraví. Nese název  ergonomiea vznikla kombinací slov – ergos (práce) a nomos (zákon). Mimo jiné se zabývá také optimálním uspořádáním pracovního prostředí.

Problematické pracovní návyky

Pokud si pořídíme počítač, zpravidla nad uspořádáním našeho pracovního místa příliš nepřemýšlíme. Zajímá nás především optimální konfigurace hardwaru a správný běh aplikací na pozadí operačního systému. Ke stolu si přistavíme nadpočetnou židli z kuchyně a v lepším případě se poohlédneme po nějakém otočném sedátku  na kolečkách. V jaké výši pak sedíme, pod jakým úhlem hledíme na monitor a nebo, zda se naše zápěstí při psaní na klávesnici ohýbá špatným směrem, už moc neřešíme.

RSI

Repetitive Strain Injuri – ve zkratce RSI, je název pro celou řadu zdravotních komplikací, které vznikají pomalým, ale vytrvalým přetěžováním určitých částí našeho těla právě při práci s počítačem. Nárůst těchto problémů je více než alarmující. Dokonce je považován za vysoce rizikový faktor zdravotních komplikací současného světa.

Možné zdravotní komplikace při práci s počítačem

Nejprve obtěžujícím příznakům příliš nevěnujeme pozornost, nebo nám přijde normální, že nás při dlouhodobé práci s počítačem bolí hlava, máme ztuhlou šíji, pálí nás oči a zhoršuje se nám zrak. Nevhodným sezením, na nesprávně zvolené židli, si můžeme porušit prokrvování podkolenních jamek, způsobit si otoky nohou a také si stlačovat žaludek.

První místo pomyslné hitparády zdravotních rizik, však zaujímá syndrom karpálního tunelu. Jedná se o poškození středního nervu v oblasti zápěstí a vzniká při psaní na vstupním zařízení pod špatným úhlem, nebo používáním nevhodně zvolené klávesnice. Tlak v zápěstí se posléze začíná projevovat bolestmi prstů a může vést až k částečnému ochrnutí ruky. Tomuto onemocnění se můžeme vyhnout, stačí mít ruce položené na klávesnici v tupém úhlu a psát tak, abychom měli zápěstí, co nejvíce v rovině.

Optimální uspořádání počítačového pracoviště

Jak tedy na to, aby nás práce s počítačem nebolela? Pozornost je třeba věnovat správnému výběru a uspořádání celého pracovního místa.

Stůl a umístění monitoru  - při práci bychom měli sedět vzpřímeně a nad stolem se nenahýbat směrem dolů, spíše se vytahovat do výšky, proto bychom měli opisovat informace např. z držáku papíru, umístěného vedle monitoru. Ideální stůl je takový, jehož výšku nastavíme podle individuální potřeby uživatele.  Pracovní plocha by měla být ve výši  60 - 72 cm. U polohovacích stolů se doporučuje 62 až 82 cm, podle výšky postavy. Monitor by měl být umístěn v úrovni očí a přímo před vámi v ideálním dosahu - 50 až 70 cm.  Důležité také je situovat pracovní stůl tak, aby na monitor dopadalo rozptýlené světlo, není vhodné jej proto umístit naproti oknu.

Židle - optimální sezení u počítače by mělo být ve výši 42 až 53 cm od podlahy. Nohy je správné držet v pravém úhlu a pokud tomu tak není, můžeme si vypomoci speciální podložkou. Židle by nám měla umožnit vzpřímený sed tak, abychom si nestlačovali žaludek a nenamáhali šíjové svaly. Ideální je nastavitelná opěrka hlavy a také opora pro lokty.  Ty by měly svírat úhel 90 stupňů a předloktí by mělo být vodorovné s podlahou. Určitě při výběru židle volte takovou, která má více kovových prvků. Židle z měkkého plastu, jsou sice levnější, ale nemají příliš dlouhou životnost.

Správná poloha klávesnice - pokud chceme předejít zánětu karpálního kloubu, stačí mít ruce položené na klávesnici v tupém úhlu a psát tak, abychom měli zápěstí, co nejvíce v rovině. Klávesnice a myš je nejlépe volit ergonomické a mít je blízko sebe. Vhodným doplňkem je podložka pod myš se zápěstní opěrkou.

Správné sezení

Úskalí notebooků

V současné době prodej přenosných počítačů převážil nad stolními. Práce s notebookem však není příliš ergonomická. Problémem je umístění klávesnice s monitorem příliš blízko sebe, takže o vzpřímeném sezení nemůže být řeč. Pokud bychom tuto situaci chtěli napravit, pak by bylo vhodné připojit si k notebooku samostatný LCD monitor. To by samozřejmě nebylo možné cestou ve vlaku, ale doma při psaní diplomky bychom už větší komfort ocenili.

Počítače se staly nástrojem denní potřeby a mnohdy u nich trávíme dlouhé hodiny. Nepodceňujme proto doporučení odborníků a zařiďme si opravdu po všech stránkách ergonomické počítačové pracoviště.